
4

IS
S

U
E

 2
5

 S
C

R
E

E
N

 E
D

U
C

A
T

IO
N

B
E

R
N

A
R

D
 B

A
R

R
E

T
T

The satirical fi lm Wag the Dog 

(Barry Levinson, 1997) has shown 

how ‘spin-doctors’ can manipulate the 

public’s knowledge of national issues. 

Something similar, on a smaller scale, 

happened in real life in Australia in the 

year 2000. Students of media will fi nd 

it interesting to compare how various 

news outlets reported the S11 protests, 

which were held outside Melbourne’s 

Crown Casino complex for three days 

beginning on the 11th of September.

Inside the complex was a private 

meeting for eight hundred corporate 

high-rollers, convened by the World 

Economic Forum (WEF), which is a 

non-government organization repre-

senting the world’s global corporations. 

Outside, on the surrounding streets, 

were thousands of citizens, protesting 

against corporate-led globalization. 

Their grievances included: the growth 

of non-elected, unaccountable global 

corporations, richer and more power-

ful than many governments; the down-

sizing of employment; the deregula-

tion of working conditions; and the 

downgrading of education, health and 

community services. 

From early 2000, the protest 

convenors (a temporary coalition of 

diverse organizations with the umbrella 

label ‘S11 Alliance’) resolved to use 

non-violent tactics because, they said, 

any violence would detract from their 

cause. They held workshops about how 

to protest peacefully. 

Media Beat-ups
Newspapers and Television at the S11 Protests

 Herald Sun, 9 Sept, 2000



5

IS
S

U
E

 2
5

 S
C

R
E

E
N

 E
D

U
C

A
T

IO
N

In June, newspapers began pub-

lishing regular stories about the pro-

posed protest, building up an expecta-

tion of violence. For six months, I col-

lected all S11 stories from Melbourne’s 

two local daily newspapers – Rupert 

Murdoch’s mass-circulation tabloid 

Herald Sun and the more ‘upmarket’ 

Fairfax-owned broadsheet, The Age – 

in order to compare their coverage. 

I also videotaped news bulletins on 

fi ve Melbourne television stations, to 

see if newspaper stories and television 

scripts about ‘protester violence’ were 

supported by evidence in the television 

footage.

From June 2000, the Herald Sun 

campaigned persistently against the 

proposed protest, insisting that it 

would be violent. ‘Police Fear Protest 

Riots’, said a typical Herald Sun head-

line on the 10th of June, labelling 

the protest ‘violent’ long before it 

took place. Rupert Murdoch’s Sydney-

based national broadsheet daily, The 

Australian, was anti-protester but not 

as fi ercely as the Herald Sun. The Age, 

although critical of the protesters 

at first, became neutral after police 

used batons to injure protesters and 

news photographers on the 12th of 

September.

In television news bulletins, the 

scripts were generally anti-protester but 

the accompanying visual footage did 

not support the scripted claims about 

‘violent protesters’. Television showed 

substantial footage of police punching 

and kicking civilians but no footage of 

any civilians punching or kicking the 

police. In general, the TV footage of 

the 11th-13th of September supported 

the moderate account eventually given 

by The Age, not the Herald Sun’s more 

partisan version. 

Pre-emptive Tactics
The media stories before the 

11th of September usually involved 

input from the Victoria Police media 

offi ce or the police offi cers’ union. Dr 

David Baker, lecturer in criminal justice 

at Monash University, has pointed 

out that the Victoria Police wanted to 

perform well at the WEF because they 

had been criticized for ‘caving in’ to 

trade unionists during demonstrations 

on the Melbourne docks in April 1998 

(The Age, 16th September, 2000). Fur-

thermore, the police offi cers’ union had 

an interest in emphasizing the ‘dangers’ 

of duty at the WEF protests. The Police 

Association lodged an industrial claim 

in the Australian Industrial Relations 

Commission for two extra days off, 

which could be redeemed in cash, for 

offi cers working at the WEF (Herald 

Sun, 6th September, 2000).

The stories often mentioned a 

huge protest that was held outside a 

meeting of the World Trade Organiza-

tion in Seattle, USA, in November 

1999. Police Superintendent Peter 

Halloran said Victorian police ‘had 

been in contact with their Seattle 

counterparts’ to prepare for the WEF 

meeting (The Age, 4th of June, 2000). 

Thus, American advice was available 

to the Victoria Police about how to 

outsmart the protesters.

Meanwhile, several other large 

protests were occurring in the United 

States throughout 2000, outside the 

Republican and Democratic party 

 Herald Sun, 11 Septem
ber, 2000



6

IS
S

U
E

 2
5

 A
U

S
T

R
A

L
IA

N
 S

C
R

E
E

N
 E

D
U

C
A

T
IO

N

conventions and at meetings of the 

World Bank and the International 

Monetary Fund. American protesters 

claim that police and corporate inter-

ests pre-empted these protests by 

planting media stories about ‘violent 

protesters’, thereby preparing public 

opinion for a brutal crackdown by 

‘riot’ police.

In August 2000, during protests 

in Philadelphia, American environ-

mental activist Tim Ream wrote: ‘Mass 

media and public perceptions are 

being systematically manipulated by 

police departments and other govern-

ment agencies faced with upcoming 

mass protests in their cities. These 

manipulations are designed to squelch 

protest and thereby the message of 

dissent’. Ream described how U.S. 

police departments have ‘released 

videos of protests from other cities, 

held meetings with individual media 

organizations and created a mythic 

notion of an organization dedicated 

to violence’. (This article is available 

at: http://www.la.indymedia.org/

display.php3?article_id=543)

Similarly, in Melbourne in Au-

gust and early September 2000, all 

TV channels showed footage from 

the Seattle protests. This footage, 

however, depicted violence by the 

police, not the protesters – for example: 

police fi ring tear-gas at citizens, police 

roughly dragging a limp citizen along 

the ground, police hitting citizens with 

batons and police kicking a bystander’s 

bicycle. This footage looked like a riot 

by the police, not by citizens. 

On the 21st of August the Herald 

Sun published the fi rst of several stories 

speculating that protesters would throw 

urine at the police. It said: ‘Police may 

refuse to guard Melbourne’s World 

Economic Forum next month, fearing 

they will be bombarded with blood 

and urine’. On the 28th of August, the 

Herald Sun’s Andrew Bolt referred to 

previous demonstrations where ‘police 

said they had urine thrown over them’. 

On the same date, conservative com-

mentator Imre Salusinszky wrote in the 

Sydney Morning Herald that the S11 

protesters ‘may choose to spray police 

with their own urine’. On the 31st of 

August, Bolt speculated that protest-

ers would be armed with marbles. If 

marbles are rolled in large quantities, 

he wrote, police horses are unable to 

walk. Stories about urine and marbles 

were to become a constant theme in 

the Herald Sun.

On Saturday the 9th of Septem-

ber the Herald Sun’s front page (headed 

‘Police Vow to Stop S11 Violence) 

said that ‘fire and ambulance crews 

have been instructed to be ready for 

any threat from radical protesters, 

including arson and chemical attacks’. 

On Monday the 11th of September, 

the Herald Sun claimed that ‘radical 

demonstrators have vowed to scale 

barricades and break the police cordon’, 

although the protest convenors had 

already said this was not on their 

agenda. 

In early September The Age, The 

Australian and ABC radio featured 

some discussion about corporate glo-

balization but the Herald Sun neglected 

this aspect of the event. Radio talkback 

hosts followed the Herald Sun’s lead 

and treated S11 purely as an outbreak 

of criminal violence and traffi c snarls. 

One of these hosts was not aware until 

September that ‘S11’ was short for 

September 11.

The S11 protests were aimed 

against some of the world’s largest 

corporations, causing them concern. 

The national daily Australian Financial 

Review (29th of August) reported that 

one of the world’s largest public rela-

tions fi rms, Hill and Knowlton, was ‘of-

fering WEF-related crisis management 

services’ to Australian corporations. 

Hill and Knowlton confi rmed that it 

had circulated a ‘background brief ’ 

to clients about S11. This brief stated 

incorrectly that the 1999 Seattle protest 

occurred outside a meeting of the 

World Economic Forum, when in fact 

it was the World Trade Organization. 

It said: ‘The last WEF [sic] meeting 

held in Seattle, Washington State, US, 

from the 29th of November to the 

3rd of December last year resulted in 

serious rioting and civil disobedience’. 

It is interesting that the same mistake 

was later repeated in newspapers. An 

editorial in The Australian on the 

12th of September said: ‘Melbourne’s 

demonstrators have followed the lead 

of those at WEF [sic] meetings in Seat-

tle and Davos, Switzerland. A front-

page story in The Sunday Age (10th of 

September) also referred to ‘violence 

at the WEF [sic] meeting in Seattle 

last year’.

Before and during S11, newspa-

pers published anti-protester articles 

by writers who are associated with 

two privately funded pro-corporate 

think-tanks: the Institute of Public 

Affairs (in Melbourne) and the Centre 

for Independent Studies (in Sydney). 

A conservative organization called 

‘Free Trade Youth’ announced on its 

  Batons versus fl ow
ers



7

IS
S

U
E

 2
5

 A
U

S
T

R
A

L
IA

N
 S

C
R

E
E

N
 E

D
U

C
A

T
IO

N

web site in early September that it 

would ‘wag[e] a counter-protest’ at 

the WEF meeting. Rupert Murdoch’s 

News Limited web site reported on the 

6th of September that ‘opponents of 

S11, Free Trade Youth, were planning 

to hand out several thousand anti-

protest leafl ets at metropolitan train 

stations’ on the 11th of September. 

The leafl ets urged the public to ‘oppose 

the violence at the World Economic 

Forum’, even though the WEF meeting 

had not yet occurred. 

With all these predictions of 

violence, the counter-protesters (in-

cluding the tabloid press, television 

and talk-radio) needed to be able to 

report violence on the 11th-13th of 

September to prove that their predic-

tions were right.

Monday’s Events
By Monday the 11th of Sep-

tember, the Casino complex was sur-

rounded by 3-metre concrete-and-wire 

barricades, with only about a dozen 

openings, guarded by two thousand 

police, including a troop of mounted 

police and a squad of paramilitary 

‘special operations’ police, the Force 

Response Unit (FRU). The gateways 

were reminiscent of Checkpoint Char-

lie in the Berlin Wall.

The protesters, who crowded 

around all the gateways, had their own 

public stage and public-address system, 

erected on public land opposite the 

Casino’s east end. 

News photographers and televi-

sion camera crews were stationed 

inside and outside the complex, and the 

various outlets pooled or exchanged 

footage and photographs, so that all 

locations were covered.

Summing up Monday’s events, 

Tuesday’s Age referred to ‘the largely 

peaceful crowd’ and said: ‘Despite a 

crowd estimated at 10,000, violence 

was isolated’. Similarly, in Tuesday’s 

Australian, reporter Elizabeth Wyn-

hausen described Monday as largely 

peaceful. She added: ‘In fact the TV 

focus on confrontation left out the 

atmosphere of much of the World 

Economic Forum blockade, a sort of 

carnival of the Left’. The Perth West 

Australian, the only metropolitan daily 

not owned by Murdoch of Fairfax, said 

that Monday ‘was essentially peaceful’ 

and added: ‘At times it took on the 

atmosphere of a carnival – music, 

dancing, group hugs and bubble bath 

in the fountain at the Casino’s main 

entrance’. 

The main exception to the 

peaceful day was an incident involv-

ing two conservative politicians – 

West Australian Liberal Party premier 

Richard Court and Victorian Liberal 

Party leader Denis Napthine – who 

were delegates to the WEF meeting. 

Police had instructed all delegates to 

arrive by bus, helicopter or boat and 

not individually by car. Court and 

Napthine ignored this directive and, 

after 9am, they obliged the media by 

arriving (separately) by car. Each tried 

to drive into the crowd but the crowd 

was too dense. Napthine gave up and 

soon left to give media interviews about 

his brave ordeal but Court remained 

in his stationary car as TV cameras 

recorded the scene. Court, as a premier, 

provided the ‘better’ story.

TV footage showed Court, un-

injured, sitting quietly inside his car, 

with the window closed, as the crowd 

heckled him. Someone deflated the 

car’s tyres. An Aboriginal demonstrator 

from Western Australia stood on the 

car’s roof, denouncing Court’s record 

on land rights and the mandatory jail-

ing of Aborigines. Finally, FRU police 

arrived and cleared a path for Court 

to retreat. All TV channels showed 

footage of FRU police hitting people 

with batons and also footage of police 

horses charging into the crowd. There 

was no footage of civilians punching 

or hitting police. 

The Court incident, together 

with other crowd scenes, dominated 



8

IS
S

U
E

 2
5

 A
U

S
T

R
A

L
IA

N
 S

C
R

E
E

N
 E

D
U

C
A

T
IO

N

Monday evening’s TV bulletins. At last, 

the media had the ‘violence’ that it had 

promised. The TV scripts talked about 

‘violent protests’ but the accompany-

ing footage was inappropriate. For 

example, in the opening seconds of 

the Channel Nine bulletin, during the 

theme music, the newsreader began 

reciting the headline: ‘Violence at the 

Crown Complex …’ – but this was 

illustrated by footage of a police offi cer 

punching a civilian on the head. Nine’s 

script stated: ‘Up to 10,000 protesters 

fought with police on the barricades 

around the Crown Casino today’. But 

this ‘fi ghting’ claim was not supported 

by Nine’s accompanying footage – the 

punches, blows and kicks depicted 

were all from the police, not from the 

protesters.

Furthermore, Monday’s ‘noisy 

crowd’ footage on all TV channels 

was mostly from the Casino’s western 

entrances. The channels neglected 

to show quiet scenes at all the other 

entrances or at other times. ABC-TV’s 

7pm news said: ‘There has been little 

trouble this afternoon [as distinct from 

this morning]. Tonight the protesters 

are in party mode [footage of dancing 

and singing]’. Despite this report of a 

largely quiet day, the ABC producers 

ended their bulletin (during the closing 

theme music) by re-showing footage 

of police assaulting civilians with 

batons and horses. This fi nale gave the 

impression that it had been ‘a day of 

violence’. 

Although Monday’s footage 

showed no civilian hitting the police, 

there was evidence of a policeman 

being hit, inadvertently, by a colleague’s 

baton. This was in freelance footage, 

shown on Channel Nine’s ‘Sunday’ 

programme on the 17th of September. 

In this, several rows of police, with 

batons lashing out indiscriminately, 

were attacking a crowd, but a police-

man in a rear row was striking out so 

enthusiastically that his baton landed 

on a colleague in front of him. 

‘Shameful’ Scenes in 
the Herald Sun

Tuesday morning’s Herald Sun 

triumphantly demonstrated that its 

‘violence’ predictions had come true. 

The paper had a one-word banner 

headline: ‘SHAMEFUL’. This story 

began: ‘Ugly protests forced Crown 

Casino to shut last night as the World 

Economic Forum was held hostage 

to violence’. Across pages 2 and 3, 

the Herald Sun had another banner 

headline: ‘Mob Rule Causes Chaos’. 

The accompanying story referred to 

‘an ugly outbreak of violence’, ‘a wave 

of vandalism’, ‘several ugly episodes’ 

and ‘violence fl aring’. The Herald Sun 

stories relied largely on the Premier 

Court incident. Whereas The Age gave 

the incident one paragraph on page 1 

and one on page 8, the Herald Sun ran 

it at much greater length on pages 1, 

2, 18 and 19. 

Regarding Premier Court’s fl at 

tyres, the Herald Sun stories claimed 

that the tyres [plural] ‘were slashed’. 

Unfortunately, this claim was negated 

by an adjoining photo of someone 

removing a tyre valve, with a caption 

saying that a protester ‘lets down the 

premier’s car tyre’. The Herald Sun had 

no photo of a slashed tyre. Regarding 

the Aborigine, Ian Wyatt-Ring, twenty-

nine, who made a speech from atop 

Premier Court’s car, the Herald Sun’s 

presentation implied that Wyatt-Ring 

was merely engaging in hooligan-type 

behaviour, rather than protesting on 

signifi cant national issues. 

In other media outlets, police 

deputy commissioner Neil O’Loughlin 

declared that Premier Court and Denis 

Napthine had been ‘foolish’ to take their 

own cars to the Casino. The Herald 

Sun omitted this. All other media 

outlets quoted O’Loughlin as saying: 

‘There has been minimal disruption 

to the conference’. The Herald Sun also 

omitted this.

O’Loughlin admitted that many 

police had removed their name-tags 

on Monday and that this was against 

police regulations. The Herald Sun 

suppressed any mention of the name-

tags. O’Loughlin promised that all 

police would wear their name-tags on 

the next two days; this promise was 

not kept.

The Herald Sun published a 

photo showing several young protesters 

wearing scarves across their mouths – 

these protesters were presented as being 

unidentifi able and unaccountable. The 

same photo showed a friendly-looking 

police offi cer who, unlike many of his 

colleagues, happened to be wearing 

his name-tag – i.e. he was identifi able 

and accountable. This photo is the 

opposite of reality. In fact, the TV foot-

age showed hardly any protesters wear-

ing scarves or masks but numerous 

police without name-tags. (According 

to the West Australian, the scarves 

could serve as makeshift gas-masks 

if, as the Melbourne media expected, 

the police attacked protesters with 

capsicum spray or tear gas. The protest-

ers’ web site [http://www.s11.org] 

advised protesters that, if such an attack 

occurred, the scarves would be more 

effective if soaked with vinegar.)

Whereas all other media outlets 

were unanimous in estimating Mon-

day’s crowd at about 10,000, the Herald 

Sun gave estimates of only 1500 to 

6000. On page 5, the Herald Sun’s John 

Hamilton continued the attack on the 

protesters. He referred to ‘clowns’, 

‘bozos’, ‘an ill-assorted rabble’, ‘thugs’, 

‘biff and bovver boys’, ‘Loonyville’, ‘hu-

man ferals’, ‘unwashed dreadlocks’ and 

‘a crazy circus’. On page 18, a Herald 

Sun editorial repeated the various 

allegations about ‘protester violence’ 

from the earlier pages (there was, how-

ever, an admission here that Premier 

Court’s tyres were merely ‘let down’, 

not slashed). Beside the editorial was 

an article contributed by Des Moore, 

director of the pro-corporate ‘Institute 

for Private Enterprise’ (Melbourne), 

attacking the protesters and defending 

‘free’ market policies. There was no 

article giving an alternative to Moore’s 

pro-corporations view. On page 19, 

journalist Andrew Bolt reiterated what 

he had been writing for weeks, that 

the protest ‘was always going to be 

violent’. 

The Story of an 
Ambulance

The media obtained much of 

their information about the protests 

through public relations handouts. 

It is interesting to examine a news 



9

IS
S

U
E

 2
5

 A
U

S
T

R
A

L
IA

N
 S

C
R

E
E

N
 E

D
U

C
A

T
IO

N

story that the Metropolitan Ambulance 

Service (MAS) gave to radio on Mon-

day morning. MAS commander Paul 

Holman has since told me how this 

story originated. He said the MAS had 

established an ambulance centre inside 

the Casino to cater for Casino staff, 

WEF delegates, police and the public 

but it neglected to place any resources 

outside the barricades. With Monday’s 

dense crowds, the MAS had diffi culty 

getting ambulances and paramedics in 

and out of the Casino. About 9.30am 

a paramedic took an ambulance to 

a patient (a member of the public, 

Holman said) in Clarendon Street. 

The paramedic was ‘roughed up’ in the 

crush, and someone in the crowd stole 

the keys to his ambulance. Holman 

phoned talk-radio hosts and related 

this incident on air. The protest mar-

shals promptly guaranteed better ac-

cess for the MAS, solving the problem. 

As for the missing keys, Holman told 

me that another set of keys was readily 

available and the ambulance went on 

its way.

TV news had also obtained foot-

age of Holman’s statement and this was 

shown in the evening bulletins, even 

though the need for the MAS public 

relations tactic was now less urgent. 
On Tuesday neither The Age nor The 

Australian bothered to mention the 

ambulance story, but it became a major 

point on the Herald Sun front page: 

‘Protesters [plural] also attempted to 

disrupt paramedics by stealing the keys 

of an ambulance’. The same informa-

tion was repeated, in a longer form, on 

page 3; this stated that ‘the paramedic 

had been called by protesters to treat 

somebody at the scene when he was 

pushed and shoved by the surge of 

people’. A few pages later, in the paper’s 

editorial, the incident had escalated. 

The injured civilian suddenly became a 

police offi cer and the ‘surge of people’ 

became a cowardly assault. The edito-

rial said: ‘Law-abiding citizens will not 

forgive the cowards who attacked a 

paramedic who was treating an injured 

policeman’.

The paper’s Andrew Bolt con-

tinued this theme in his article on page 

19: ‘So this is what a “non-violent” 

protest ... looks like. It means sending 

two police to hospital. It means rough-

ing up a paramedic who tries to help 

one [i.e. a policeman], and stealing 

the keys to his ambulance’. Thus, a 

public relations release from the am-

bulance service took on a life of its own 

in the Herald Sun, preparing public 

opinion for punitive action against the 

‘cowardly’ protesters.

Throughout Monday, the media 

pursued the offi ce of Victorian Labor 

premier Steve Bracks. Was the premier 

going to tolerate this ‘violence’ or was 

he going to show leadership? Bracks 

took the tabloid view and, that evening, 

he authorized police to ‘crack down’ 

on the protesters the next day.

Tuesday’s Events
Early on Tuesday, about fifty 

protesters assembled quietly at a vehicle 

gateway at the Casino’s east end. TV 

footage showed them sitting passively 

on the pavement, with their backs to 

the police, because (as they explained 

later) they did not wish to be accused 

of abusing or assaulting the police. At 

7am, this group was suddenly attacked 

by baton-wielding FRU police. The 

police wore large ‘riot’ helmets and 

plastic visors – for the fi rst time ever 

at a Victorian protest. This made their 

faces unrecognizable. And most police 

had removed their name-tags from 

their jackets, thereby becoming unac-

countable. This protected individual 

offi cers from complaints.

The TV footage showed the FRU 

police trampling over the seated civil-

ians from behind, kicking and punch-

ing heads and bodies, knocking people 

to the ground, dragging people along 

Police, w
ith nam

e-tags rem
oved, leap from

 the barricade onto the crow
d, Tuesday     

evening



10

IS
S

U
E

 2
5

 A
U

S
T

R
A

L
IA

N
 S

C
R

E
E

N
 E

D
U

C
A

T
IO

N

by the hair, hitting people with batons 

and smashing a news photographer’s 

camera. Meanwhile, mounted police 

surrounded the protesters, preventing 

any escape from the FRU attack. Chan-

nel Nine’s reporter said: ‘Those in the 

path of the baton-wielding force had 

nowhere to run’. 

In Channel Nine footage, a po-

liceman raises his baton high above 

his head and then swings it down 

towards the head of a standing ci-

vilian; a ‘cracking’ noise is clearly 

audible on the soundtrack. Hitting 

someone in this manner is contrary 

to directions given by the suppliers of 

police batons in the United States. (See 

http://www.policebatons.com/mptc/

uof3.html.) Channel Nine showed 

an FRU man ramming the end of 

his baton at a photographer’s chest, 

knocking the man and his camera 

to the ground. Again, there were no 

pictures of any civilian hitting a police 

offi cer. No police were injured in this 

incident but Channel Two said eleven 

protesters were taken to hospital and 

another fi fty required fi rst aid at the 

scene.

The police had given these fi fty 

citizens no forewarning about this 

baton-charge and had not directed 

them to move. Victoria Police regula-

tions restrict officers to using only 

‘reasonable’ (that is, minimum) force 

to make an arrest or to prevent a crime. 

This attack resulted in no arrests or 

charges. At worst, the citizens were 

obstructing a vehicle thoroughfare; 

the lawful penalty for this is perhaps 

a fi ne, not a thrashing. Punishments 

are supposed to be administered by 

the courts, not by police. And corporal 

punishment is not normally practised 

in Victoria. 

More Batons
By 6pm on Tuesday, many pro-

testers had departed, leaving several 

gateways deserted. Channel Nine News 

said: ‘There are bands playing. It has 

taken on something of a party atmos-

phere’. After 7.30pm, under darkness, 

the FRU police ran from the Casino 

and carried out another, more fero-

cious, baton-charge against a remain-

ing group of about one hundred people 

standing at a gateway. The TV footage 

again showed police (again with hel-

mets and visors, mostly without name-

tags) hitting people on the head with 

batons, punching people, knocking 

them to the ground and kicking them. 

This time, the police also tar-

geted news photographers, especially 

TV crews using lights. SBS-TV showed 

how its cameraman was attacked from 

behind by police wielding batons. His 

footage showed the police advancing 

on him, then threatening him, before 

assaulting him, as his camera fell to 

the ground, still fi lming. Cameramen 

from Channel Seven, Reuters, The Age 

and the Sydney Morning Herald were 

bashed by police during this attack. 

Wednesday’s Age reported these as-

saults and added: ‘Earlier in the day 

[Tuesday], Herald Sun photographer 

Trevor Pinder reported that he had 

camera gear smashed by a uniformed 

policeman when he tried to take a 

picture of a group of plain-clothes men 

– either security or police – dragging 

a young woman by the hair inside the 

barricades, where, he said, she and 

others were roughed up’. The journal-

ists’ union urged its injured members 

to take civil action against the Victoria 

Police. 

Not a word about this Herald 

Sun photographer (or any other media 

casualties) appeared in Wednesday 

morning’s Herald Sun. The only men-

tion of news media being assaulted was 

in a report by John Hamilton – and 

he claimed these attacks were made 

by protesters, not police. Hamilton 

wrote: ‘Among the [protesters’] targets 

yesterday was the media – now accused 

[by the protesters] of telling lies because 

it is exposing the truth. Reporters, 

photographers and cameramen were 

abused and jostled [by the protesters]’. 

Unfortunately for the Herald Sun, TV 

channels showed footage of the police 

attacking the media.

Media outlets said that about 

seventy protesters were injured in 

Tuesday’s two big baton charges, in-

cluding twenty-four who were taken 

to hospital. ABC News said no police 

required treatment. Again, no arrests 

were made during Tuesday’s baton 

attacks. Judging by TV footage, both 

baton attacks look like a riot by the FRU 

police, aided by the mounted police 

and others, not a riot by civilians.

Wednesday’s Herald Sun implied 

that the baton attacks occurred while 

the protesters were throwing missiles. 

It claimed: ‘The second day of violence 

began as protesters threw rocks, ball-

bearings and nails at police’. In fact, 

however, Tuesday began with a baton 

attack, not the throwing of anything.

The Herald Sun also alleged that 

protesters (plural) ‘poured urine over 

police’, thereby implying that this 

offence was widespread. The paper’s 

presentation leaves the impression that 

  A policem
an leaps onto the crow

d, Tuesday evening. Photo: W
ade Laub



11

IS
S

U
E

 2
5
 A

U
S

T
R

A
L

IA
N

 S
C

R
E

E
N

 E
D

U
C

A
T

IO
N

the injured civilians had been throwing 

urine at police. No other media outlet 

mentioned urine.

Premier Steve Bracks, ques-

tioned by the media, repeatedly de-

fended the baton attacks, saying the 

police did ‘an outstanding job’ while the 

injured citizens ‘deserved everything 

they got’. On the 5th of October, a 

Labor member of Federal Parliament, 

Harry Quick (Tasmania), denounced 

Bracks in Parliament:

Bracks praised police for an ‘ab-

solutely outstanding’ job on the 

12th of September. What part did 

he find outstanding? The unan-

nounced baton charge? The fail-

ure of police to wear identifica-

tion? The inability of protestors 

to identify police and hold them 

accountable for their actions? The 

response to alleged individual acts 

of violence by protestors with 

violence against the demonstration 

as a whole?

Wednesday’s Events
At midday on Wednesday, thou-

sands of protesters left the Casino 

precinct for a ‘victory march’ through 

Melbourne’s central business district as 

the climax of the protests. An Austral-

ian Associated Press story at 2.54pm 

(on the News Ltd web site) said: ‘There 

were no incidents in the peaceful 

march’. Thursday’s Herald Sun used 

much the same material as the AAP 

story but omitted the information 

that ‘there were no incidents in the 

peaceful march’. Instead, the Herald 

Sun reported the march in a more 

sinister tone, saying that protesters 

‘threatened to ransack Melbourne’s city 

centre’ and they ‘marched through the 

city threatening damage’.

AAP’s 2.54pm story, containing 

quotes from deputy commissioner 

O’Loughlin, alleged: ‘A bag of marbles 

was taken off a protester this morn-

ing’. This AAP story affi rms that these 

marbles were confi scated, in a bag, not 

thrown. However, for the benefit of 

the evening TV news, the marbles were 

removed from the bag so that they 

could be displayed in a policeman’s 

hands – eleven marbles in one hand 

and three nuts and a screw in another 

hand (Channel Ten). Viewers were left 

with the impression that the marbles 

had been thrown.

Thursday’s Herald Sun also re-

ported that the marbles had been 

‘thrown’ (thereby ‘confi rming’ another 

of the paper’s August predictions), 

omitting the information about the 

marbles being confi scated in a bag. The 

Herald Sun and the TV stations need to 

explain what happened to the 2.54pm 

AAP story about the marbles being 

confi scated and in a bag, rather than 

thrown. Nobody published pictures of 

missiles or urine being thrown. 

As a point of comparison, at 

international one-day cricket matches 

at the Melbourne Cricket Ground 

(MCG), spectators sometimes throw 

missiles on to the arena. The police, 

however, do not conduct baton attacks 

at the MCG. Instead, they spot the of-

fence through closed-circuit television 

cameras and then evict the offenders 

from the ground.

On Channel Nine on Wednes-

day, Police Chief Commissioner Neil 

Comrie spoke about ‘mindless violence’ 

on the part of the S11 protesters, 

but unfortunately the accompanying 

footage depicted a senior constable 

(with his name-tag removed) drag-

ging a civilian along by the hair. This 

somehwat undermined Mr Comrie’s 

claim.

At last, on Wednesday’s Channel 

Nine 6pm news, I found evidence of 

one protester committing an assault on 

a police offi cer. This bulletin showed 

a police offi cer with a dollop of saliva 

or phlegm sliding down his face after 

apparently being spat upon. This of-

ficer was not blameless himself: he 

had removed his name-tag, thereby 

breaching regulations.

Complaints About Police 
Violence

Late on Wednesday, protest or-

ganizers held a media conference, an-

nouncing that complaints had been 

lodged with the Victorian State Om-

budsman about Tuesday’s baton attacks 

and about police removing name-tags. 

These complaints were reported on 

all TV news bulletins on Wednesday 

evening, with all channels showing 

footage of many police without name-

tags and footage of police hitting 

people on the head and face. 

Thursday’s Age reported the 

Ombudsman story on page one but 

not a word about this (or about the 

removal of name-tags) appeared in the 

Herald Sun. Instead, the main angle 

in Thursday’s Herald Sun was that 

‘Victorian taxpayers and businesses 

face a bill of more than $20 million’ for 

the three-day protest. This included 

$10 million lost by the Crown Casino 

because it was closed to the public. 

In fact, the loss of business at 

Crown and in other businesses on the 

11th-13th of September was largely the 

result of the expectation of violence, 

which had been talked up in the pre-

ceding months by the media, especially 

the Herald Sun. ABC-TV News had 

reported on the 6th of September 

that ‘Crown expects to lose’ several 

million dollars over the WEF; some 

high-rollers were staying away from 

Crown because of the bad publicity 

about anticipated ‘violence’. Ironically, 

much of the hysterical expectation of 

‘violence’ had been generated by Chan-

nel Nine, whose owner, Kerry Packer, 

also owns the Casino. Packer’s own TV 

channel was hurting his Casino.

In Thursday’s Herald Sun, An-

drew Bolt wrote yet again about pro-

testers pelting police with ‘rocks, rub-

bish, ball bearings and urine’. These 

claims of protester violence are weak-

ened by the arrest count. In three days, 

according to AAP, only twelve protest-

  Protesters encircle the Casino



12

IS
S

U
E

 2
5

 S
C

R
E

E
N

 E
D

U
C

A
T

IO
N

ers had been arrested, all on minor 

charges. This is less than the number 

who would normally have been ar-

rested in the Crown Casino vicinity in 

three days. The low number of persons 

arrested or charged is in stark contrast 

with the high numbers of persons 

injured by police. (By contrast, at a one-

day cricket match at the Melbourne 

Cricket Ground on the 11th of Janu-

ary 2001, police arrested thirty-six 

spectators and evicted one hundred 

and sixty-six.)

About 6pm on Wednesday, as 

the remaining protesters were walking 

to the Yarra River bank for a post-

protest party, an unmarked stationary 

police car suddenly moved forward 

and barged into a group of people 

outside the Casino, injuring a woman. 

The car, carrying four plain-clothes 

police, then failed to stop. An AAP story 

(in Thursday’s Age) said the incident 

marred an ‘otherwise peaceful final 

day’ of the protest, but the concept 

of peacefulness was omitted from the 

Herald Sun. The Herald Sun claimed on 

Friday: ‘The alleged hit-and-run hap-

pened as protesters swarmed around 

the car hitting and kicking it’. The 

paper’s claims are contradicted by 

freelance footage, shown on Channel 

Nine’s ‘Sunday’ programme on the 

17th of September. This footage shows: 

that the protesters were not physically 

threatening the police offi cers in the 

car while it was stationary; that the 

police car suddenly took off and barged 

into the crowd; that the woman’s body 

became jammed under the front of the 

car; that nobody hit the car until after 

the woman became jammed; and that 

the hits on the car roof were clearly 

intended to get the driver to stop, so 

as to prevent the car from causing any 

more harm to the woman.

Later Coverage
On Friday the 15th of Septem-

ber, The Age and The Australian again 

reported on the complaints about 

police baton attacks and confirmed 

that the Ombudsman’s inquiry would 

begin immediately. The Herald Sun, at 

last, was forced to mention the baton 

complaints and the Ombudsman – 

long after all the other media outlets. 

Still, it put its own spin on the story, 

emphasizing the cost of the inquiry. 

‘Taxpayers’, the Herald Sun’s item 

began, ‘will foot a hefty bill for an 

inquiry into claims of police brutality 

from this week’s World Economic 

Forum’. The Herald Sun also chose the 

Ombudsman’s inquiry as the topic for 

the paper’s daily opinion poll, inviting 

readers to phone in to vote on this 

question: ‘Should taxpayers’ money 

be spent on an inquiry into police 

behaviour during the S11 protest?’ 

Friday’s Age reported com-

plaints, from the media union, about 

photographers injured and cameras 

damaged in Tuesday evening’s baton 

attack. Friday’s Herald Sun continued 

to suppress the information about its 

own photographers being attacked 

by police. Instead, the Herald Sun 

reiterated its story about the protesters 

using ‘disgusting and violent tactics, 

including attacking cars, spraying urine 

on offi cers, spitting and hurling rocks, 

marbles, ball bearings, metal nuts and 

glass’.

On Saturday the 16th of Septem-

ber, the Herald Sun continued to engage 

in spin-doctoring with two stories by 

one reporter. The fi rst, headed ‘Police 

Protest Toll’, was a story about the brave 

police who were injured at the WEF 

protests. The story, evidently prepared 

with co-operation from police public 

relations, is accompanied by a picture 

of police Chief Commissioner Neil 

Comrie ‘examining a senior constable’s 

injuries’. 

By contrast, the second story, 

headed ‘Ratbag Militants’, was about 

the ‘cowardly’ protesters. The story 

claimed:

They didn’t mind punching and 

kicking the men and women in 

blue ... And, in an ultimate insult, 

they burned the Australian fl ag ... 

The ratbag army of red militants, 

fiery ferals and clueless snipers 

asked for any war they may have 

received at the hands of a dedicated 

police contingent this week.

On the 2th of October the Her-

ald Sun’s Andrew Bolt had a story 

about Sergeant Mark Reid, of the Force 

Response Unit. Bolt claimed that when 

the FRU members rushed to the bar-

ricades in the Tuesday evening baton 

attack, Reid’s task was to rescue a man 

in the crowd carrying ‘a curly-haired 

boy about two years old’. While doing 

this, claimed Bolt, the gallant sergeant 

fell to the ground, was kicked in the 

head and body by protesters and ‘suf-

fered a splitting headache’. Bolt did 

not explain why the protective helmet 

did not prevent the splitting headache. 

Nor did he bother to disclose the fate 

of the curly-haired boy.

Bolt’s story was further embel-

lished by a member of the Federal 

Parliament, Stewart McArthur (Liberal, 

Victoria). In a speech in the House on 

the 9th of October, Mr McArthur said: 

‘Herald Sun journalist Andrew Bolt has 

written a human account of a police 

sergeant beaten by protesters in his 

battle to protect a two-year-old child 

caught in a stampeding crowd’. Mr 

McArthur was referring to an incident 

in which FRU police rushed from the 

Casino to surround the stationary pro-

testers. Thus, the story of the baton at-

tack evolved from stampeding police to 

stampeding protesters. Mr McArthur 

had learned the art of journalistic ‘beat 

ups’. The producers of the fi lm Wag the 

Dog would be impressed.

Two weeks before S11, Ben Pot-

ter of the Australian Financial Review 

wrote that global corporations are los-

ing the public relations war ‘among a 

signifi cant minority of young and not-

so-young people who’ve rejected the 

pre-digested, heavily fi ltered report-

ing they reckon we’re forced to swal-

low by the mainstream media’ (the 

AFR web site, 27th of August). After 

analyzing the coverage of S11, I am not 

surprised people are sceptical about 

the mainstream media.

A longer version of this article 

appears on the web site of the Victorian 

World Trade Organization Watch: 

http://www.vicnet.net.au/~gcforum/

BarrettReport.htm




